lørdag 8. september 2012

Kjøretime

For å få kjøre bil her nede, har ledelsen i Statoil bestemt at vi må ta kjøreopplæring. Jeg har lenge gruet meg litt til det, men i går var dagen her, og ingen vits i å sluntre unna. Vi startet teorien klokken 9.00, og det som skulle ta bare 1,5 time ble til 3 timer teori, og 20 minutter kjøring per person. Og, iom at vi var 3 stykker i bilen, ble det jo en time ekstra. Men, jeg er jo litt klokere nå da :) Vi hadde jo "juksa" og kjørt litt på forhånd alle sammen, men pyttpytt :)

Koreanerne har en litt pussig oppfatning av trafikkregler, der det er stor forskjell på teori og praksis. De er også lite hensynsfulle i trafikken, og det skal veldig lite til før de er på hornet. Kjenner jeg blir litt småstressa når de tuter bak meg, men når jeg har valget mellom å overhøre det, eller å kjøre ned fotgjengere som har grønt, da holder jeg på mitt, og står bom stille! De har nemlig en lovlig regel om at det er lov til å svinge til høyre selv om det er rødt lys så lenge det er klart. Var også noen som tutet under "kjøreopplæringen" i dag da vi blinket inn til et parkeringshus og svingte av.....hva skulle vi ha gjort liksom? Kjøre på fortauet? Eller jo, det gjør de jo også! Ikke bilene riktignok, men mopedene! Ellers er det mye dobbelparkering, og gjerne slik at de sperrer det meste av kjørefeltet, slik at vi som kjører må krysse en heltrukket gul linje for å kjøre forbi! Det er også mange andre selvskrevne trafikkregler her nede, som at store flotte bilder har mere "rett" på veien enn små biler. Så, Rune og jeg må nok regne med å bli nedprioritert i vår lille men allikevel flotte Kia Morning :)


Å, har jo helt glemt å fortelle dere at jeg er så heldig å ha fått meg vaskedame noen timer hver uke :) Var faktisk Statoil som har ordnet det for alle sine ansatte :) Så, idag når jeg kom hjem fra kjøringa, kom jeg hjem til nyvasket hus :) Herlig!

Må legge ved et morgenbilde tatt fra verandaen klokken 6.50 i går morges.Vakkert?


Ellers var vi en tur ute å spiste, Niklas fikk bestemme hvor, og da ble det selvfølgelig Vapiano, det er så koselig der :)

På kvelden var det kveldskos med Norske Talenter på Tv2Sumo, før det ble leggetid :) I dag er det en ny fullbooket dag igjen, men det får dere høre mere om i morgen :)

Ha en flotters lørdag blogglesere :)

Klem, Iren <3



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar