mandag 5. mars 2012

Marked og moped

Etter en god frokost lørdags morgen, dro vi ned til byen Da Nang, for å få med oss Han Market, et lokalt marked. Og, det var en opplevelse i seg selv! Markedet var innendørs, og det første som møtte oss var en fryktelig stank. Vet ikke helt hva lukten kom fra, men tror det måtte ha vært en frukt eller annen mat. Her i Malaysia vet jeg om en frukt som er forbudt på hoteller, og i taxier pga at den er så illeluktende, den heter
durian, så kan hende det var den de hadde i Vietnam også. Men, når vi først kom oss forbi frukt og grønt området, så var det mye annet der inne også, både sko, vesker, silke, klær osv. Niklas endte opp med en vietnamesisk hatt, og sjarmerte de fleste han gikk forbi. Den egentlige grunnen til at han ønsket seg en hatt, var for å skjule det blonde håret, som alle legger merke til, og vil stryke på :)

Han fikk velge mellom rosa og grønt bånd, skal skifte til en annen farge senere. Tenkte å kjøpe meg en selv også, angrer meg nå for at jeg ikke gjorde det:


Her er noen bilder fra markedshallen:





Etter en tur på markedet, og en forfriskning på et gatehjørne, dro vil tilbake til hotellet, og koset oss ved bassenget utover ettermiddagen. På kvelden leide vi oss to mopeder, og kjørte oss en tur. Jeg må si jeg er veldig stolt av at jeg turde å kjøre der nede Det var attpåtil en halvautomatisk moped, og det har jeg aldri kjørt før. Skjønte jo ikke bæra av trafikkreglene, så ble litt småfrustrert og stressa innimellom. Men, jeg kom meg fram, og det er jeg stolt over :)


Vi stoppet ved en restaurant, Babylon, og der var servicen upåklagelig, servitørene møtte oss ute på fortauet, og parkerte mopedene for oss. Vi fikk også sitte på taket å spise, der var det en liten fiskedam, og kjempekoselig.

 



Etter en matbit, kjørte vi videre. På vei til hotellet tok vi en liten avstikker, og kom inn i denne gata:




Først så gaten litt mørk, forlatt og skremmende ut, men så dukker det plutselig folk opp ved husene sine, og de roper og hilser på oss. Det er et utrolig vennlig folkeslag, de stopper opp og hilser over alt, Niklas får spesielt mye oppmerksomhet, men begynner å gå lei nå, han skjønner ikke helt greia med det :) Jeg hadde egentlig lyst og inn i et lokalt hjem, de hadde dørene oppe, så det var lett å se inn i husene, men fikk meg ikke til å spørre. Gjett om jeg angrer?! Jeg er sikker på at de gledelig har vist oss rundt. Men, neste gang, da SKAL jeg spørre!

Kvelden avsluttet  vi med dessert på Alamanda Restaurant på hotellet. Der koset vi oss mens vi hørte på musikkunderholdningen deres.


Så var det å dra tilbake til bungalowen og begynne å pakke. Rune skulle ta ut pass og diverse ting fra safen, men safen streiket. Vi måtte ringe resepsjonen for å få hjelp, de prøvde å åpne safen ved hjelp av en "restarter", men pga dårlig batteri på safen, gikk det ikke. Endte opp med at det kom to menn til, og de måtte slipe opp døren. Gnistra føyk, men heldigvis berget innholdet bra.

Må nesten slenge med et bilde av frokosten min på hotellet, savner den allerede. Er egentlig ikke så gira på omelett til vanlig, men denne her var helt nydelig. Og, ikke minst det utvalget av frukt de hadde, og pasjonsfrukt er jo fantastisk godt :)



Så, i dag er det tilbake til hverdagen igjen. Niklas er på Hills Learning, og ettersom taxisjåføren vår er syk i dag, så skal jeg hente han selv i dag.

Ha en flott mandag dere!

Klem, Iren <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar