søndag 4. mars 2012

Hoi An

Da er ferien over for denne gang, og det er jo litt trist. Men, jeg trøster meg med at vi forlater ett varmt land, for å dra til ett varmere land :) Så, jeg bør vel ikke klage. De siste dagene i Vietnam, ble blogging nedprioritert, så jeg tenkte å skrive mere fra turen vår nå.

På fredagen dro vi til Hoi An Ancient Town. Hoi An er en vakker liten by, og Gamlebyen er oppført som ett av UNESCO World Heritage Site. UNESCO World Heritage Site, eller "Verdensarven" som vi sier på norsk, er en liste over natur- og kultursteder som har særlig betydning for menneskeheten. Hoi An var på 16 og 17 hundretallet en viktig handelsby for japansk, kinesisk, nederlandsk og indiske selgere. De japanske handelsfolk ble den dominerende kraften på den tid, og Gamlebyen bærer preg av japansk og kinesisk arkitektur.

Hotellet ordnet med drosje for oss, og iom at vietnamesere er dårlige i engelsk, forklarte de ansatte på hotellet sjåføren hvor vi skulle. Da vi kom til Hoi An, slapp drosjen oss av på en parkeringsplass, hvor han skulle vente på oss i fem timer. Jeg ble litt oppgitt, og skjønte ikke helt hvordan vi skulle få med oss attraksjonene uten hjelp, vi hadde trodd at sjåføren skulle guide oss litt rundt. Men, jeg rakk ikke å "tutre" så lenge, for på fortauskanten sto flere sykkeltaxier, eller cyclo som det egentlig heter, og hoiet på oss. Så, da endte vi opp i hver vår cyclo, og ble guidet rundt i Gamlebyen.


Vi var innom mange attraksjoner, men noe av det mest imponerende, var en silkebutikk, som viste oss hvordan silke blir produsert. Her ser vi larvene som skal produsere silke.


Når larvene er ca 30 dager, blir de plassert i en spinnehytte, der den i løpet av 3 dager spinner en dobbel silketråd (kokong), som er ca 3000 meter. En kokong er på størrelse med et dueegg, og er enten gul eller hvitfarget. Av 50.000 larver, kan man få 1000 kg kokonger, som igjen gir 120 kg råsilke!


Her skal silketråden hasples av kokongen:


På samme butikken, lagde de også bilder av bomullstråder, bildene så veldig naturtro/foto ut:


De vevde også sovematter av bast, de lagde 2 matter pr. dag:


En annen attraksjon var Japanese Covered Bridge, bygd tidlig på 1600-tallet. Den ble bygd for å knytte det japanske samfunnet sammen med det kinesiske kvartalene over bekken.


 Innebygd i broen er det også et lite tempel:


Spurte så pent om og få ta ett bilde av denne damen, som gikk på broen og solgte frukt:


En annen viktig attraksjon, er det Kinesiske tempelet:




Innenfor området til tempelet, var også denne miniatyren av Den kinesiske mur:


Og denne lille kattepusen:


Og, selvfølgelig noen småbutikker. Jeg kjøpte meg en veske med vietnamesisk motiv på (hvis dere ser nøye etter, henger vesken utenfor åpningen):


Her er ett bildedryss fra turen vår i Gamlebyen, er så utrolig mange bilder jeg vil vise dere, men jeg kan jo ikke legge ut alle, så her er et lite utvalg. Det første bildet av mopeden med bananene, er vel det bilde jeg er mest glad for å ha tatt, i Vietnam var dette et vanlig syn, de bringer ALT med på mopedene:











Kvelden avsluttet vi på en restaurant, hvor vi betalte 80,- for 3 middager, 2 brus, 1 vann og 2 mojito! Niklas har også kjøpt seg et souvenir fra Hoi An, en miniatyr cyclon:


Kom jo selvsagt ei søt lita jente bort til oss, hun solgte noen trefigurer, "Happy hour! One for fifty, and two for hundred!".


Både jeg og Rune er enige om at dette er den mest sjarmerende byen vi har vært i. Det var så utrolig mye fint å se, og masse interessante  attraksjoner. Også var det jo en spesiell opplevelse å bli kjørt fra sted til sted i cyclon :)

Skal skrive mere om turen vår i morgen, da skal dere få høre hva vi gjorde i går (lørdag) :)

Ha en fin søndag!

Klem, Iren <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar