søndag 5. februar 2012

Sentosa

I dag har vi hatt en innholdsrik dag her i Sentosa. I morges kjøpte vi oss et Day play pass, det er et kort som gir oss adgang til 15 av aktivitetene øya har å by på. Vi var med på 13 av aktivitetene før vi ga oss, det er hardt å være på topp i nesten 30 grader :)

Vi startet på  Images of Singapore, det er et prisbelønt historisk museum som viser Singapores historie fra de tidligste dager og til nå. Museet er bygd slik at vi gikk igjennom tidsepokene, der det var utstilt dukkescener for å fortelle historiene. Museet var imponerende, og jeg skulle gjerne ha hatt bedre tid der for å sette meg mere inn i historiene.

Her er noen av bildene jeg tok inne i museet:

Vi ble også tatt med inn i krigen i Singapore, Niklas synes dette var litt skummelt, da vi hørte det haglet skudd rundt oss:

Etter runden i museet, var vi med Tiger sky tower. Det er Asias høyeste frittstående tårn, og vi setter oss inn i en bevegelig "plattform" som tar oss med 131 meter over havet. Der har vi 360 graders panoramautsikt, og kan vi kan se både Malaysia og Indonesia.

Vi ble heist oppover i denne roterende "plattformen":

Og fikk denne utsikten:

Fin utsikt mot hotellet:

Og mot byen:

Også gjorde vi noe vi alle tre synes var utrolig gøy, vi så en 4D piratfilm, stolene ristet, vannet sprutet og vinden blåste rundt oss. Etterpå så vi en 4D film, der vi var med opp til en fjelltopp, stolene beveget seg hele tiden, vi følte vi stupte nedover, ristet bortover, og ble kastet alle veier. Det var ubeskrivelig gøy, strever med å finne ord for å beskrive det for dere. Og til slutt var vi på en vill western 3D film, hvor vi satt på "hester", lekte cowboyer, og hadde hver vår pistol for å skyte banditter med.

Her er cowboyen Niklas:

Så var det en tur i Butterfly park & insect kingdom, der så vi mange vakre sommerfugler, og ikke fult så vakre insekter.

Niklas fikk også mate en papegøye:

Etter runden i sommerfugl parken, kjørte vi en go-cart/kjelke lignende sak, ned til Skyride. Skyride er en 4-seter stolheis som tok oss med skremmende høyt over bakken.

Og, vi ga oss ikke der. Etterpå svevet vi over til "fastlandet" i en Cabel car, og det føltes litt tryggere enn Skyride. Der fikk vi atter en gang en fantastisk utsikt over øya Sentonas og byen i Singapore.

Cable car-turen ble avsluttet med et besøk i Cable car historisk museum, der vi fikk se hvordan vognene har utviklet seg siden de ble bygd på 1970 tallet.

Må si jeg er litt stolt over meg selv, hadde aldri trudd jeg skulle tørre å være med på noe slikt :)

Så, var vi på besøk inn i en 37 meter høy bygning som heter The Merlion, det er en blanding av løve og fisk . Den er også en del av Singapores historie, og har å gjøre med oppdagelsen av Singapore.

Så, var vi å prøvde Segway eco drivers, en motorsak på to hjul som vi står på. Jeg fikk ikke helt dreisen på det, men det gikk bedre med Niklas og Rune :) Fikk ikke til å ta noe bilde av det, hadde nok med å konsentrere meg om kjøringen.

Vi avsluttet med en liten sykkeltur, så nå savner jeg og Niklas syklene våre. Vi får faktisk ikke lov av Statoil å sykle nede i Kuala Lumpur, så må nok vente med flere sykkelturer til vi kommer hjem til Hitra.

Når vi kom til hotellet, ventet en liten overraskelse på rommet. Rune har bursdag i dag, og fikk en liten kake av hotellet.

Nå skal vi begynne å køye, i morgen er det forhåpentligvis en rolig dag med basseng og strandkos :)

Ha en fin søndagskveld :)