torsdag 16. februar 2012

Satay

Ja, da sitter jeg på Chilla cup igjen da. Har akkurat spist en gresk salat, og nå sitter jeg å varmer (!) meg med en kopp te. Det er faktisk ganske kaldt her inne, aircondition durer og går :) Burde kanskje sette meg ute neste gang :) Og, de kaloriene jeg sparte meg i salaten, tar jeg igjen på sukkeret i teen. Har enda tilgode å finne suketter eller andre søtningsstoffer her nede, må  nok lete litt mere. Det virker ikke som om Malayere er så opptatt av kosthold egentlig, maten er fettholdig, og spiser ofte gjør de også. Har hørt at når malayere møtes på gata, spør de ikke: "Hvordan går det?" , men "Har du spist?". Niklas forteller at lærerene hans på Hils stadig spør om han er sulten, der har de frukt tilgjengelig hele tiden :)

Niklas har allerede funnet sin Malaysiske yndlingsrett, det er Satay. Satay er egentlig den indonesiske nasjonalretten, men er populær  i mange sørøstasiatiske land. Satayen Niklas liker består av marinert kylling og biffspyd (får andre typer kjøtt også) med agurk, løk, peanøttsaus og noen risterninger (som jeg ikke vet hva heter, noen som vet?). Synes det er kjempegodt jeg også :)


Maiden vår lager middag til oss i ukedagene nå, hun er en kjempeflink kokk, men noe av maten hennes er litt uvant for oss enda. Denne uka sto hun fritt i å lage det hun ville, og vi har vært ganske fornøyde. En ting vi ikke likte noe særlig var en nudlerett, kinesiske nudler med kylling og fisk (!), det er ganske vanlig å blande kjøtt og fisk her, det synes ikke jeg noe spesielt om. Men, det er interessant å prøve noe nytt.

I dag har maiden fri, hun skal skaffe sett nytt pass, og da er det ikke uvanlig at de må stå en hel  dag utenfor ambassaden i kø. Så i dag skal jeg lage pizza :) Har hatt sykt lyst på hjemmelaget pizza i det siste, håper jeg har kjøpt rett mel til bunnen. Ikke enkelt dette her!

Tilslutt vil jeg gratulere min kjæreste pappa med 60 årsdagen i dag :) HURRA, HURRA :) Skulle ønske jeg kunne vært hjemme og feiret med dere, og spiset masse kake. Vi får ta det igjen til sommeren. Da blir det fest :)

Oi, ja, vet dere? I går hadde jeg og Rune 15 års jubileum, og vi glemte det! Kom på det sent i går kveld, etter at Rune hadde lagt seg....jaja...Vi får kose oss litt ekstra i dag istedet <3

Ha en fortsatt fin torsdag dere :)

Klem, Iren <3 Og, en ekstra laaaaaang klem til papps'n :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar