mandag 28. januar 2013

Tempel, festning, dukker og sjokolade

Søndagen hadde vi en rolig dag her hjemme, Niklas hadde besøk av Adrian, og gutta koste seg med gaming og fotballspilling. Vi var også en tur i bassenget, gutta ble litt leie etterhvert, og gikk og koste seg i saunaen, mens jeg svømte litt lengre. Og, for første gang i min levetid, klarte jeg (med min store vannskrekk) å svømme med hodet under vann, uten å klipe igjen nesen, veldig stolt av meg selv, selv om det tok 37 år :) Om Rune er like stolt av kjæresten sin er en annen sak, jeg prøvde å få litt skryt, men uten særlig hell.....Rart?

På kvelden koste vi oss med hjemmelagd pizza, jepp, jeg greide det litt bedre enn forrige gang :) Ble ikke helt som den burde, men den havnet iallefall ikke i søpla denne gangen. Vi så også Margaret gikk videre i MGP, og lørdagens episode av Hver gang vi møtes, før vi tok kvelden.

Etter dagens treningsøkt, gikk jeg tur med Vibeke. Hun skulle vise meg en bake butikk, en tur som til slutt resulterte i 4 timer. Tiden går så fort når det er så mye nytt å se å oppleve. På vei til bakebutikken fikk vi øye på dette tempelet og festningen som ligger rett ved hovedveien:

 



Blir like fasinert hver gang jeg ser hvor mye arbeid som er lagt i denne malingen:



Vakkert:




Byggingen av festningen startet i 1451 og ble avsluttet i 1453. Festningens opprinnelige utseende ble ganske godt bevart til 1950. Men under den koreanske krigen 1950-1953 brukte FN festningen som fangeleir, noe som forverret festningens originale utseende. Bare om lag 800 meter fra festningen eksisterer i dag:


Like over festningen fant vi denne butikken, fikk inntrykk av at det som selges her inne også ble laget inne i butikken, men er ikke helt sikker:


Kan tenke meg det er mange småjenter som finner yndlings dukken sin her inne:



Så søte:


Så var vi endelig framme ved dagens mål, Home Baker Shop:


Veldig mange fristelser der inne, de hadde alt du trenger for både å bake å dekorere baksten. Vibeke og jeg spurte hvordan de lagde de små konfektsjokoladene de hadde utstilt i butikken, de var så blanke og fine. Det endte opp med full opplæring i sjokoladesmelting og hele pakka :) Ikke ante vi at vi skulle få så grundig svar :) Artig var det iallefall :)



Ettersom sjokoladen ikke hadde stivnet ferdig før vi dro, fikk vi med oss en skriftlig informasjon hjem, skjønte ikke helt hvorfor han skulle vite hvor vi kom fra når han satt med nesa ned i datamaskinen, men så printet han ut dette:


Selv om vi lo mere av oversettelsen enn vi hadde nytte av den, kan vi ikke klage på servicen iallefall :)

Så det var to fornøyde damer som dro fra butikken noen lapper fattigere, og to glade koreanere inne i butikken som hadde gjort litt mersalg :)

På hjemveien ble det en liten lunsj på Tom n Toms, før vi hastet tilbake og barna kom hjem fra skolen :)

Håper dere også har hatt en knall start på uken :)

Klem, Iren <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar