torsdag 14. februar 2013

Tian'anmen og Den forbudte by

Etter å ha ligget og hørt på fyrverkeri, vært opp ett viss antall ganger for å se, og sovet i noen timer, var vi søndags morgen klare for å utforske Beijing by. Godt kledd for en iskald dag ute, møtte vi guiden og sjåføren vår klokken halv ti på hotellet. Planene for dagen var Tian'anmen-plassen (Den himmelske freds plass), Den forbudte by, hutong og Beijing Zoo. I dette innlegget tenkte jeg å skrive om Tian'anem-plassen og Den forbudte by, synes det er best å dele opp innleggene når det er så mye, blir mere oversiktlig for min egen del :)

Først dro vi til Tian'anmen-plassen, i og med at hotellet vi bodde på lå så sentralt, var det nesten bare rundt hjørnet. Tian'anmen-plassen er Beijings sentrum og under Maos ledelse ble plassen sterkt utviklet i 1958, og er med sine 40 hektar verdens største plass. Da Mao som skapte fred og styrte Kina fra 1949-1976 døde, samlet nesten 1 million mennesker seg på plassen for å vise han sin siste respekt.


Flagget voktes døgnet rundt, og hver vakt har to timers vaktøkter:


Her ser vi mot Den himmelske freds port:


På den Himmelske freds port henger ett kjempestort portrett av Mao, denne porten er også inngangen til Den forbudte by. Foran de fem portene er det fem marmorbruer hvor en av hver hadde et bestemt formål, broen og døren i midten var forbeholdt keiseren. Den himmelske freds port ble bygd i 1417 og restaurert i 1651. Det var også fra den at Mao erklærte folkerepublikken Kina for en stat. For de av dere som ikke kan lese kinesisk så står det på venstre side av portrettet "Lenge leve folkerepublikken Kina" og på høyre side " Lenge leve harmonien mellom verdens folk"




Niklas poserer framfor en av de militære vaktene, vakten trekte litt på smilebåndet når han så Niklas på sparkesykkel. Jeg var like forbauset for hver gang vi ikke ble stoppet av vaktene :) Ideen med å ha med sparkesykkel fikk vi av noen bekjente i KL som også hadde gjort det, og det var det lureste vi kunne ha gjort, ble noen kilometer gåing de to dagene vi hadde guide, og med dette "kjøretøyet" gikk det som en lek :)


Deretter gikk vi inn til Den forbudte by, hvor 24 keisere har regjert Kina gjennom 492 år. Kineserne kaller keiserpalasset Gugong (Det gamle palasset), men ettersom man før ble hodeløs om man forsøkte å trenge seg inn i palasset, kaller vi den Den forbudte by. I bygningene som til sammen har mer enn 9000 rom, bodde keiserne i rikdom, men totalt isolert fra livet utenfor.

For mennene betydde det lykke og gnu på en av disse "gullklumpene", noe både Rune og Niklas prøvde på, jeg derimot stod over når jeg fikk høre hvilken "lykke" det hadde for det motsatte kjønn, jeg har nok med mine to søte små, og har så absolutt ikke planlagt flere :)


Var så heldig å fikk et folketomt bilde ved inngangspartiet før åpningstiden:


Her er vi på vei inn i hoveddelen av "byen":


En løvinne:


Her er vi :)


Palasset for Den høyeste harmoni er den største og viktigste bygningen i Den forbudte by, den er plassert i midten av en 30.000 kvadratmeter stor plass. Palasset ble bygd i 1420, men har brent ned fire ganger. For å beskytte mot brann har takskjeggene ni mytologiske dyrefigurer som skal beskytte mot brann. Ved palasset er det også fire enorme bronsekar, de ble brukt til å oppbevare vann i til brannslukning.

Her er plassen rundt palasset Den høyeste harmoni:


 

Kan ikke annet enn å le av det bildet her, tror nok Rune er den første i hele verden som har båret en sparkesykkel på skulderen inne på Den forbudte by:


Her ser dere ni mytologiske dyr oppe på taket, jo flere dyr, jo viktigere bygning, denne er en av de viktigste med sine ni:


Her har jeg prøvd å zoome inn dyrene, den fremste og to bakerste (liten og stor)  figurene er ikke dyr:


Her er også to vannguder plassert, takene er laget av tre og brannfarlig:



Her er en av fire bronse kar:



Her er bilder fra området rundt Den høyeste harmoni:





Nå har vi beveget oss forbi Det høyeste harmoni palasset, dette bildet av meg og Niklas er tatt på baksiden:

 

Her er vi i Den keiserlige hage, den eneste hagen i "byen":



 Fra utgangen på nordsiden av den forbudte by kan man se Templet for evig fred som ligger i Beihai Park:


Her er vi på yttersiden av Den forbudte by, og her ser dere vollgraven og den ti meter høye muren som beskytter byen:


Islagt vollgrav en kald dag i Beijing:



Den forbudte by var ikke helt som jeg forestilte meg, den var for eksempel fem ganger (om ikke mere) så stor som jeg trodde, og mye mere folksom enn hva jeg forventet. Guiden vår sa vi var kjempeheldige, for på grunn av det kinesiske nyttår, var det bare 30% folkemengde der når vi var der. Og jeg da, som trodde jeg skulle få tatt bilder av et helt folketomt paradis, ble nesten litt småsnurt når det hele tiden var folk overalt, men kunne jo ikke be de fjerne seg heller da.....hehe....det hadde tatt seg ut :)

Det var alt jeg hadde i denne omgangen, i neste innlegg blir det hutong og Beijing zoo :) Gled dere :)

Klem, Iren <3











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar