mandag 25. februar 2013

Haedong Yonggung Temple

Fredags formiddag kjørte vi til Busan, vi hadde funnet noen attraksjoner der vi gjerne ville oppleve, og Haedong Yonggung Temple var en av de. Haedong Yonggung Temple ligger på første plass på Tripavisors "Må se"- liste i Busan, noe jeg godt kan forstå etter å ha vært der :)

På letingen etter tempelet havnet vi på ei kai, der måtte jeg ut å ta bilder, her poserer en litt småskeptisk Niklas:




Her er vi ved tempelet, disse to karene ønsker oss velkommen :)


På vei ned mot tempelet var det også en del boder som solgte buddhafigurer og andre skapninger, kjøpte med meg to elefanter som jeg synes var fine:


På veien var også statuer av de tolv dyrene i det kinesiske horoskopet, her er jeg ved haren som er mitt dyr:


Rune er født i dragens år:


Niklas ville helst være apen, var ikke fult så spennende å være født i hestens år:


Traffic safety prayer pagoda:



Buddha of granting a soon:




Statue of Buddha for academic achivement:


Mange steder var det plassert flere små Buddhafigurer, disse fikk man også kjøpt i bodene ved inngangen, Niklas kjøpte seg to stykker, en med rumpa i været og en slik som denne:


Når en ser  dette, så er det ikke så vanskelig å forstå hvorfor Haedong Yonggung Temple er en av Koreas vakreste templer. Som regel ligger de fleste templer ved fjellet, dette er plassert ved sjøen og klippene, og tempelet blir også kalt "An aquatic Buddhist sanctum".

Tempelet har også et eget motto: "At least one of your wishes will be answered here through your heartful prayers".



Denne Buddha'en er på en av klippene ved tempelet:


Dette tror jeg kan være en slags lykkebrønn, besøkende kastet mynter ned:


Nesten som å være hjemme på Hitra dette, sjø og måker:


Her ser dere Buddha'en fra ett av bildene over:


Det sies at den store gudinnen Buddha av nåde i sjøen, bor alene på et øde sted ved sjøen, og vises på baksiden av en drage. Det er derfor statuen "Den store gudinnen Buddha av nåde i sjøen" ble plassert så nær sjøen. Dette tempelet bevarer religiøs konsept dypere enn noe annet tempel ettersom havet, dragen og gudinnen Buddha skaper en harmoni her.

Her er dragen:


Dette er Haseu Gwaneum Daebul. Haseu betyr sjøvann og Gwaneum betyr Gudinnen Buddha av nåde, Haseu Gwaneum Daebul står for Den store gudinnen Buddha av nåde i sjøen:


To søte små som ber en bønn foran gudinnen Buddha:


Vakker stemning i ett av templene:


Niklas legger en mynt på en av grisestatuene:


Veldig fornøyde griser:


Denne store Buddha'en var litt morsom synes jeg, en skikkelig glad-Buddha :)



På vei ut fikk vi se denne fine krakken:


"High five!"


Rune ble litt småsulten og kjøpte noen småkaker på vei ut, jeg og Niklas stod over når jeg fikk øye på hva de tilberedte ved siden av.....eller jeg luktet det vel før jeg så det....Stekte larver har jeg smakt nok på, og for de som lurer, lukta er den samme som smaken.


Deretter kjørte vi for å finne hotellet, skjønner ikke hvordan folk klarte å finne fram i Busan før gps ble oppfunnet, er til tider litt vanskelig å finne fram med en gps også. Men, vi fant fram, uten å kjøre feil, takket være Rune og hans forståelse for gps'en :)

Fortsettelse følger.....

Klem, Iren <3






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar