lørdag 16. februar 2013

Den kinesiske mur

Etter å ha vært på Sommerpalasset, kjørte vi i overkant av en time til Den kinesiske mur. Det er ikke så ofte det kribler i magen av spenning lengre, men det gjorde det under denne bilturen, dette var nok turens høydepunkt for min del :)

Vel fremme, fikk vi valget mellom å ta en lukket gondol opp til muren tur retur, eller en åpen gondol opp og "slider" ned igjen, jeg hadde nok gått for førstevalget hadde jeg dratt alene, men her var minstemann fast bestemt på å rutsje hele veien ned igjen, så da måtte vi ta den åpne gondolen opp.....Hadde vi vist hvor nervepirrende det var å ta gondolen, hadde vi nok valgt annerledes alle tre, men når vi først var oppe, var det ingen vei tilbake.

Ved inngangen til Den kinesiske mur  var det masse souvenirs å prute på, mye jeg hadde lyst på, men jeg hater pruting, og står som regel over alt som har med pruting å gjøre :)


Her sitter vi i gondolen på vei opp, hvis det blir en neste gang, så blir det enten lukket gondol eller trappene opp:


Dette bildet av muren tok jeg fra gondolen, litt vanskelig å se muren skikkelig når det ikke er grønt og frodig rundt, men litt kult med snø også :)


Dette er skikkelig stilig, dere kan se tårnene til muren på fjellene helt bak også:


Niklas er nesten like stolt som mammaen av å være på muren:


Den kinesiske mur er det største menneskeskapte byggverket, men vet dere egentlig hvor lang muren er? Uten å google? I følge Cookie (guiden vår), er muren cirka 700 mil, og i følge Wikipedia (ja, jeg googlet....måtte jo det...) er muren 8851,8 km i total lengde, da med sidestykker iberegnet. Ikke rart den er et imponerende syn:


Det vi kjenner som Den kinesiske mur ble ikke opprinnelig bygget som en lang mur, men startet som enkeltstående forsvarsverker 6-700 år f.kr., først på 200-tallet f.kr ble det besluttet å bygge sammen alle de enkeltstående verkene til ett samlet byggverk. Byggingen fortsatte i perioder, og helt frem til perioder mellom 1400-tallet og 1700-tallet bygde man på muren. Historier forteller også at mange av arbeiderne endte sine dager som byggmateriale. I dag er muren fredet, og ble oppført på UNESCO's verdensarvliste i 1987. Den er også på listen av "Verdens sju nye underverker", etter en global avstemning som ble offentliggjort 7.7.7 :)



Oss tre foran ett stykke underverk:


Mange bratte stigninger og trappetrinn må man gå når man først er her:


En myte sier også at muren er det eneste menneskeskapte byggverket som kan sees fra månen, men det er som sagt bare en myte, ikke fakta:


En litt sliten trapp:


Og, en litt mere sliten Niklas:


Fikk heldigvis en liten belønning og en forfriskning underveis:


" 我爬上了长城 "   " Jeg har klatret Den kinesiske mur"


Mest spesielle opplevelsen noensinne:


Yes, endelig er jeg her :)


Må humre litt for meg selv når jeg ser bildene av oss fra Kina, vi er så fullstappet med klær, at vi nesten ikke får igjen jakkene våre. Vi hadde med boblebuksen til Niklas, den er ikke brukt på over ett år, og det vises at gutten har vokst :)

Her er gutta boys:


Og, enda mere mur:




Så var det tid for nedoverturen, følte meg ikke så høy i hatten når jeg så løypa nedover gitt. Og, for at dere skal forstå hvor lang den er, så kan jeg si at det tar ca 5 minutter å rutsje ned.....eller jeg brukte vel litt lengre tid, hehe. Jeg kjørte så sakte at Cookie krasjet i meg, i tillegg hørte jeg en mannestemme bak som ropte "GO GO GO!", og når vi kom ned hadde jeg den køen bak meg, stakkars de som hadde gledet seg til fart og spenning nedover og ble sinket av pysete meg :)




Det var det jeg hadde fra muren, ønsker jo selvfølgelig en tur tilbake hit også, men vi får se hva det blir til. Er jo så mye annet å oppleve også, og nå har jeg jo oppfylt denne drømmen :) Happy :)

I morgen kommer siste innlegg fra turen vår, synes vi opplevde så utrolig mye på to dager med guide, så er absolutt til å anbefale :)

Ha en fin lørdagskveld, her er det snart sengetid :) Vil også gratulere min kjære pappa med bursdagen i dag, glad i deg pappsen :)

Klem, Iren <3

1 kommentar: