tirsdag 20. november 2012

Gohyeon Market

I mainstreet her i Gohyeon er det masse spennende små butikker med sjønnhetsprodukter, klær, sko, ting&tang, bakerier, cafeer osv, men det som gjør gaten mest spennende synes jeg er markedet. På enkelte fortau er det nesten umulig å komme seg fram mellom all fisken og frukten som selges. Her sitter godt voksne damer helst med solskjermen på, og sløyer fisk, renser frukt og selger varene sine. Det er slikt som dette som gjør Korea og resten av Asia så sjarmerende, de har en helt annen kultur enn det vi har. Vi stresser oss igjennom arbeidsdagene våre på 7,5 timer, mens de sitter krokbøyd over fisk, skjell, frukt, ris  i sikkert 10-12 timer, og ser så avslappet ut! Utrolig imponerende altså, tror ikke de sitter igjen med så masse overskudd for hver dag.

Slik ser det altså ut i Gohyeon's gater:


Her er en del av markedgaten:


Kanskje dette blir dagens middag? Eller ikke :)


Mye av sjømaten er enda levende, og det hender at det spreller godt i bøttene:


Disse blekksprutene for eksempel, prøver stadig å kravle seg ut av bøtta:


Velbekomme:


En ål kanskje?


Eller kanskje du foretrekker tørrfisk? Tørrfisk i all slags varianter er veldig populært her nede, og en finner også store pakninger med disse små fiskene i butikkene også:


Dette ser for min del litt mere delikat ut :) Frukten skulle en tro det var stort utvalg i her, men jeg er litt småskuffa, det er mange eksotiske frukter jeg ikke finner, og  mye er sesongbetont:


Det som er så rart her nede, er at hvis du for eksempel vil ha kiwi, så må du kjøpe hele kurva! Du kan ikke kjøpe kun 2 eller 3, du bare peker på den kurven du vil ha, så tømmer de det over i en pose, pussige greier:


Og bananer må man kjøpe i klaser:


Frister det? Den beste frukten synes jeg faktisk en får kjøpt på gata, den inne i butikkene er ikke like fin bestandig:


Koreansk snacks, og kjenner jeg koreanerne rett, så smaker det sikkert fisk av det meste:


Kontraster, Tommy Hilfiger og gatesalg:


Slik står de fleste damene, med rumpa i været mens de sorterer mat:


Her er ett godt eksempel på koreansk lunsjpause, de får maten bringt til arbeidsplassen, og når de er ferdige, settes oppvasken ute, går ut ifra at de som leverer også tar oppvasken:


Synes dere det ser koselig ut? Eller kanskje mere avskrekkende? Jeg synes iallefall det er koselig, bare så vanskelig å finne noe som frister, men uansett gøy å gå rundt å kikke :)

I kveld skal lerkene samles hjemme hos Sigrid og kose oss med god mat og godt selskap. Ei av lerkene forlater oss snart, så vi fant ut det var koselig og samles før hun drar :) Jeg gleder meg, de er så utrolig koselige alle sammen, så er sikker på at det blir en hyggelig kveld :)

Dere får ha en koselig tirsdag dere også :)

Klem, Iren <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar