onsdag 10. april 2013

Sympati


Selv om Nord Korea truer "oss" med krig, har jeg etter å ha hørt diverse historier om landets befolkning fått litt sympati for landet i nord. Misforstå meg rett, visse personer  i Nord Korea har jeg null sympati for, men alle de uskyldige menneskene og spesielt barna synes jeg veldig synd på. Det er jo ikke befolkningen, men lederskapet i Nord Korea som truer med krig, det synes jeg er viktig å tenke på.

Stod en artikkel i VG i går fra da Norges Røde Kors var på besøk i Nord Korea, de besøker landet en til to ganger i året for å undersøke den humanitære situasjonen og følge opp tidligere arbeid. Tilbakemeldingen Norsk Røde Kors talsmann kom med etter mandagens hjemkomst var: "Det absolutt verste jeg har sett", og når en som har vært i flere vanskeligstilte land tidligere kommer med en slik uttalelse, så sier det jo sitt.

Underernærte barn på et barnehjem i Nord Korea


Man får jo helt vondt inni seg av å se slike bilder, men samtidig er det viktig at vi vet hva som foregår.
Av en befolkning på 24 millioner er 30%  feil- eller underernært, barn på 17 år ser ut som 10 åringer, sykehusene har ikke mat til pasientene sine og små barn leter i grøfta etter små såkorn å spise.

Håkon og Kathrina, vertskapet i kirka, kjenner noen som har vært i Nord Korea, og fortalte oss litt om situasjonen i kirka i går. Vi fikk blant annet se dette bildet:


Den lille jenta i rødt er faktisk 10 år! Lurer på hvor gamle de andre barna er.....

På grunn av matmangelen antar man at mellom 1-3 millioner har dødd  av sult siden 1995! Grønnsaker er ett livsviktig kosttilskudd for de som er underernært, derfor finansierer organisasjonen Evangelisk Orientmisjon bygging av drivhus på 200 kvadratmeter, og lærer nordkoreanerne å drive dem selv. Ett drivhus produserer nok mat for 50 mennesker, og koster 20.000 norske kroner.  Inne på hjemmesiden til Evangelisk Orientmisjon er det fult mulig å bidra med gaver, her er en link til hjemmesiden deres: http://eom.no/ 

Ettersom sykehusene i Nord Korea er selvforsynt med mat, og matmangelen der er stor, plasseres drivhusene like ved helseinstitusjoner, og maten som blir produsert der, går til de som er på sykehuset. Evangelisk Orientmisjon har siden januar 2012 finansiert 61 drivhus hvorav flesteparten er montert eller under oppbygging. De har også bidratt med 100 vannpumper :)

Det var en stund i går jeg trodde vi kom til å bli evakuert, men den gang ei, må si de klarer å holde seg forbausende rolig de som sitter å tar slike avgjørelser. Men, etter oppdateringen på ambassadens sider, så er risikoen fortsatt lav, og de ser ingen grunn til evakuering.

De to siste innleggene har vært litt utenom det vanlige, men det er nok dette som opptar meg mest om dagene nå, lover (håper jeg) ett litt mer oppmuntrende innlegg neste gang :)

Ha en flotters dag alle sammen :)

Klem, Iren <3


2 kommentarer:

  1. Æ syntes artikkelen din var så fin, og tenkte æ kunne få lov til å lage en liten link til den på Sjømannskirken sin hjemmeside i forbindelse med prosjekt drivhus som jeg snakket om...

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig det Håkon :)

    SvarSlett