tirsdag 23. april 2013

Goseong Dinosaur Museum

På søndagen var vi på søndagsutflukt, vi har lenge planlagt å besøke Goseong Dinosaur Museum, en populær attraksjon i Goseong. Etter å ha kjørt litt i villrede, fant vi til slutt fram, og kunne endelig begynne å utforske parken.

Det første som møter oss er en fantastisk fin natur, jeg er fortsatt så utrolig imponert over naturen her i Korea, nå i vår er det så fargerikt og fint :)

Så møtte vi på denne "ikke fult så fantastisk fine" dinosauren, men fascinerende er den jo :)

I området ved der vi parkerte, var det også et populært campingområde, og masse koreanske barnefamilier teltet der, sikkert en god ide for en norsk camping-glad familie å ta ei helg her:

Her har vi funnet den berømte strandlinjen, på disse steinene finnes det faktisk dinosaurfotspor:

Pappa og Niklas:

Her har Niklas funnet noen fotspor etter en dinosaur. Dinosaurene lagde spor på myke sedimenter nær sjøen, sporene ble bevart ettersom sedimentene ble tørket og herdet, etterpå ble sporene dekket med sedimenter på grunn av flom eller vulkanutbrudd,  og sporene ble begravd dypere med kontinuerlig sedimentering og ble til stein. Så detter er virkelige dinosaurspor, litt spesielt å tenke på :)

Nede ved stranden kunne vi velge om vi ville gå i fjæra, eller benytte oss av en oppbygd sti veien rundt:

Niklas kaster flyndre, tydelig at sjø og fjære var savnet, han snakket stadig om båt og hytteliv under turen vår:

Slik så den oppbygde stien ut, må nevnes at den for tiden er stengt, forhåpentligvis under reparasjon. Men, vi gjorde som koreanerne, gikk allikevel.....der det var forsvarlig nok:

Bak en klippevegg, skjulte dette vakre stedet seg, her kunne vi gå en tunnel igjennom klippen:

Niklas står på lur:

Fine kjæresten min:

Også meg da:

Etter en runde ned ved sjøen, gikk vi videre opp til observasjonstårnet, der fikk vi denne fine utsikten over lekeplassen......

.....og havet:

Måtte jo ned til lekeplassen å se, og på veien ned fikk vi se disse fine dinosaurfigurene laget av tørket gress:

Niklas sjekker kreftene, og gutten var sterk, han klatret hele veien:

Kjempefint lekeområde med piknikbenker og havutsikt:

Etter testing av krefter og nye rekorder, gikk vi videre opp mot selveste museet, der møtte vi mange spennende dinosaurer:

Litt kul denne, ser ut som om dinosauren løper gjennom skogen:

Niklas ble litt liten ved denne skapningen:

Niklas tester dinosaurens skarpe klør:

Og Rune fant seg en ny venn:

VRÆÆÆÆL!

Niklas og pappa ved en gigantisk dinosaur:

Kanskje vanskelig å se hvor store dinosaurene er på bilder, men når dere ser bildet over, og dette, så kan dere kanskje forestille dere:

I et bygg ved museet fikk barna kjøpe utstyr for å lage forskjellige ting, Niklas lagde et leirebilde av en dinosaur:

Kjekt med litt hjelp, ikke enkelt å forstå når forklaringen kun er på koreansk:

Etterpå var vi en runde i museet, der var det ikke lov til å ta bilde av de mest imponerende utstillingene, som for eksempel dinosaurskjelett, men var et fint museum, så for de av dere som er der, er det lurt å ta turen innom.

Dagen nærmet seg slutten, og vi måtte rusle videre til parkeringsplassen, da gikk vi over denne hengebruen:

Vi fikk også fin utsikt opp mot museet:

På turen hjem var vi skrubbsultne alle mann, da stoppet vi ved Tongyeong Tower for å spise. Tongyeong Tower er et roterende tårn, med en ganske fin utsikt, og inne i tårnet serveres det italiensk mat. Her sitter en blid men veldig sulten Niklas og venter på spagettien sin:

Vi fikk også med oss solnedgangen:

Her er Tongyeong Tower:

Mette og fornøyde kjørte vi hjemover. Vi var alle sammen enige om at vi hadde hatt en fin dag, Rune og jeg er utrolig imponert over naturen og området rundt dinosaurparken, og er veldig glade for at vi tok turen. Niklas lengtet til tider etter fotballbanen, og var veldig bekymret for om han skulle rekke seg en tur dit før det ble leggetid, han har jo blitt helt avhengig den gutten, lurer på hvordan det skal gå når vi flytter hjem igjen.

Så, for de av dere som bor her på Geoje eller området rundt, så er det absolutt verd å ta turen til Goseong for å besøke denne parken synes vi, nesten så det frister med en tur til :)

Nå er det tirsdag og vi er godt igang med en ny uke her nede, har ikke noen spesielle planer enda, men er litt godt det også :)

Ha en fin dag da folkens!