tirsdag 9. april 2013

Spesiell tid i Sør Korea

Jeg må nok innrømme at det er litt spesielt å bo i Sør Korea akkurat nå, blir noen ekstra tanker og diskusjoner som vi gjerne skulle ha vært foruten. Men, når det er sagt, så fungerer alt som om ingenting skjer, jeg hadde ventet meg mer "hysteri og panikk" i en slik situasjon, men man merker virkelig ingenting. Sør koreanerne er vant til truslene fra nabolandet, og tar alt veldig med ro, og da smitter jo det over på oss utlendinger også. Faktisk så er det oppslagene i VG som jeg leser hver morgen som er mest skremmende, ettersom vi ikke ser på tv her nede, er det bare på nettet vi leser nyheter. Hver morgen åpner jeg VG for å se om det har vært et angrep, og krysser  fingrene for at alt er som "normalt", noe det heldigvis har vært til nå.

Jeg trøster meg selv med at vi bor så langt sør som man nesten kan komme i Sør Korea, og at eventuelle angrep blir stoppet på vei nedover, må jo prøve å tenke litt positivt også :) Leste i VG i dag at dersom Nord Korea fyrer av en av sine raketter, vil USA på sekunder kalkulere hvilken bane den har, hvis den har retning mot Sør Korea, Japan eller Guam, vil de gjøre alt som står i deres makt for å skyte den ned. Jeg har aldri vært så glad i USA før som nå :)

Her ser dere hvor langt sør vi bor:


Hvis situasjonen utvikler seg, og landet "vårt" blir angrepet, eller det utvikler seg til krig, blir vi godt ivaretatt av både Statoil og Den norske ambassaden. Vi blir, ifølge ambassadens nettsider, enten fløyet eller sendt med båt til et trygt sted innenlands eller utenlands. Ambassaden vurderer sikkerhetssituasjonen for oss nordmenn i Sør Korea for trygg, og risikoen er på grad: Lav.

Ikke det blogginnlegget jeg hadde mest lyst til å skrive, men synes det var litt nødvendig ettersom flere der hjemme bekymrer seg litt, noe jeg har full forståelse for.

Vi har det fint vi!

Ha en fin dag :)

Klem, Iren <3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar