onsdag 3. oktober 2012

Fukuoka

Åh, har så mye jeg vil vise dere og fortelle dere! Vi har hatt en fantastisk helg i Japan, og jeg må si jeg er imponert. Med tanke på alle skadene Japan fikk under 2. verdenskirg, er jeg imponert over at de igjen har reist seg. Vi fikk med oss mye av byen Fukuoka og i tillegg fikk vi med oss den rørende historien i Hiroshima. Derfor vil jeg dele opp blogginnleggene fra helgen, slik at jeg får vist dere mest mulig :)

Lørdags ettermiddag dro vi til Fukuoka i Japan, Fukuoka sies å være Japans eldste by fordi den er byen nærmest Korea og Kina. Byen er noen ganger omtalt som Hakata, som er den sentrale delen av byen. Vel framme i Japan, tok vi buss fra den internasjonale flyplassen til innenlands flyplassen, derfra tok vi subwayen til hotellet. Niklas hadde aldri sittet på undergrunnsbane før, så dette ble en ny opplevelse for han, men ikke så veldig spennende i følge han selv. Her ble han igjen godt lagt merke til med sitt lyse hår, og fikk servert drops av en hyggelig japansk passasjer :)

Den første kvelden var det ett raskt måltid på McDonalds før vi tok kveld på Hotel Takatura. Dagen etter var vi klare for å utforske byen, og bestemte oss for å se den fra taket av "Open top bus".

Her er bussen, kun takplasser, litt småkaldt og vindfult på en grå dag, men det gikk fint:

Denne bygningen heter ACROS Fukuoka og har to vidt forskjellige sider, den motsatte siden ser ut som en vanlig kontorbygning med glassvegger, og denne siden dere ser her er dekt med 35.000 planter som representerer 76 arter. Bygningen ble oppført på det siste gjenværende grønt arealet i sentrum, og arkitketene skapte et "grønt dekker det grå"-design for å bevare så mye grøntareal som mulig:

Hakata Port Tower:

Palmer midt i byen er alltid fasinerende synes jeg, selv på en skyet dag:

Noen av mange broer i Fukuoka by:

Helligdommen Suikyo Tenmangu Shrine:

Etter å ha sittet på bussen i en time, dro vi til Hakata Station for å møte og spise med familien Hagner/Grieg-Halvorsen, som også tilbringte Chuseok ferien sin i Fukuoka. Hakata Station er den største jernbanestasjonen i byen, der ligger det også et shoppingsenter med flere spennende butikker og restauranter. Vi spiste på en koreansk restaurant, som vi i utgangspunktet trodde var japansk, ikke lett å tolke denne japanske/koreanske skriften vet dere, så vi er unnskyldt :) Passe mette dro vi avgårde til Canal City.

Canal City er et shopping kompleks med 250 butikker, en kanal går igjennom midten av området, og er et ganske spesielt syn :)

Veldig spesielt senter med sin grønne fasade:

Hovedgrunnen til at dette senteret ble besøkt:

Kanalen som går midt igjennom bygget:

Med en sliten Niklas på slep, ble det bare en liten tur innom H&M og Bershka før vi dro tilbake til hotellet og spiste "kveldsmat".

Det var noe av det vi opplevde vår 1. dag i Fukuoka. På kvelden var vi så slitne at vi sov alle mann før klokken ni :) Dagen etter dro vi til Hiroshima, og ble sterkt berørt av historien der, det får dere høre om i neste innlegg :)

Ha en fin onsdag alle sammen :) Her er det siste dag av Chuseok ferien, og vi bruker dagen på å bare slappe av. Niklas har besøk av Sondre, de leker kjempegodt i lag, og skifter mellom å spille fotball, tennis, basket, bowling og dataspill :)