mandag 11. mars 2013

Boseong green tea plantation

Lørdagen hadde velferds gruppen i Statoil arrangert en tur til Boseong, der skulle vi få oppleve en av Koreas største grønn te plantasjer. Etter ca tre timers busstur, inkludert stopp, var vi framme, og jeg ble nok en gang fascinert av Koreas nydelige natur. Deilig temperatur var det også, og det var bare og legge igjen jakken i bussen, det var ifølge Storm meldt 23 grader i Boseong denne lørdagen :)

Disse kjempehøye "furuene" er det første som møter oss når vi går av bussen:

Her får dere kanskje mere følelsen av hvor høye de virkelig er:

En litt spesiell trestamme:

Og, selvfølgelig trapper og flott turterreng:

Før vi skulle få se oss rundt på plantasjen, var det koreansk lunsj:

Da fikk vi servert Bibimbap, det er som dere ser her, litt forskjellige grønnsaker og egg som man skulle helle ei skål med ris oppi, blande godt, og eventuelt ha i litt chilisaus:

Som dere kanskje ser på Niklas' uttrykk her, var det nok ikke det han hadde kunnet tenkt seg å spise aller mest, men prøvde det gjorde han :) Dette skal visstnok være en av de mest populære lunsjrettene i Korea, men tror ikke det blir det hos oss, det var egentlig veldig lite smak på det hele.

Så var vi klare for å rusle litt rundt i parken:

Her ser vi teplantene, men for å få bedre utsikt, skulle vi opp på toppen av dette "fjellet":

Litt andpustne kom vi opp, og ble nok engang belønnet med en vakker utsikt:

Niklas var sliten og varm, mange trappetrinn opp til toppen her:

Atter en disig dag, så begrenset utsikt i bakgrunnen:

På vei ned igjen, fikk vi se arbeiderne sortere ut visne blad, bort med de visne brune og fram med de friske grønne tebladene :)

Et lite pust i bakken mens vi venter på resten av følget, Niklas var førstemann ned:

Den "bare" flekken innimellom tebuskene, er et gravsted, veldig vanlig her nede:

Så møtte vi en guide som fortalte oss litt om plantasjen:

Før hun tok oss med i en te-seremoni inne i temuseet, hvor vi ble oppvartet av disse damene:

Her har vi fått servert hver vår kopp med grønn te, og for å si det slik: Den smaker ikke som pose-teen vi kjøper hjemme i butikken, pose-te er nemlig mye bedre :)

Vi fikk også lære oss å skjenke te på riktig måte, og forskjellen på å skjenke hos en dame og en mann. Her skjenker Rune, og en meget imponert koreansk dame klapper i bakgrunnen :)

Niklas var like flink som pappa, og fikk også en liten applaus:

Deretter gikk vi runden i museet, synes det var mange fine utstillinger der inne som på sin måte viser litt te-kultur, så her kommer et bildedryss:

Jeg var veldig fornøyd og glad for at vi ble med på denne turen, det eneste jeg vil anbefale andre som ønsker å dra, er å vente til det blir grønnere og blomstring, har sett bilder fra parken som er tatt nærmere sommeren, og det er enda vakrere da.

Fikk tatt et vinterbilde av plantasjen også (fra et annet bilde på utstilling), og det ser ut til å være veldig fint der på vinteren også:

Ellers var Niklas så heldig og endelig få hilse på Kong, hunden til ene kollegaen til Rune:

Litt småkry Niklas på luftetur:

I går hadde vi en rolig søndag, Niklas var stort sett på fotballbanen hele dagen, solbrent ble han også, så her begynner sola allerede og bli sterk, og solkremen må på :)

Nå er vi igang med en ny uke, faktisk uten noen planer, litt godt det også :)

Ha en fin mandag da dere :)