torsdag 11. juli 2013

San Francisco

I tillegg til å besøke fange og militærøya Alcatraz, fikk vi også sett flere av byens attraksjoner, blant annet den berømte Golden Bridge. Første gangen vi kjørte over brua var den dagen vi kom, da cruiset vi over med Mustangen, taket hadde vi veldig lyst til å ha nede, men San Francisco er sur og gufsen, så vi valgte komfort og beholdt taket på. Første delen av Golden bridge gjemte seg bak ett tykt lag tåke, men på den andre siden var sikten litt bedre.


Etter å ha levert bilen, dro vi til hotellet, der ble rommet vårt oppgradert til et familierom, så Niklas endte opp med et eget lite hotellrom med tilknytning til vårt. Gjett om det var en kry gutt som koste seg i senga med snacks og Baywatch Hawaii på iPaden :)


Den første dagen var vi som dere kanskje leste i forrige innlegg på Alcatraz, og resten av dagene i San Francisco var vi vanlige turister, og brukte blant annet Hop on Hop off bussen for å se oss rundt. Der fikk vi med oss både en dagtur og en kveldstur, og fikk sett mye mer av byen enn hva vi ville ha gjort ellers. For de som ikke vet hva en Hop on Hop off buss er, så er det en buss som kjører ei fast løype, vi betaler dagpass (flere alternativer), og kan hoppe av og på bussen når vi vil. Bussen stopper på de fleste turistattraksjonene, noen har guide (som i San Francisco), og de fleste bussene er toetasjes uten tak i andre etasje. Der ble det knipset litt bilder underveis:

Første stoppet vårt på turen var på Lombard Street og Crookedest Street, en veldig sjarmerende og liten zic-zac gate pyntet med masse Hortensiaer:


Vi stoppet også ved en utrolig vakker plass som heter Palace of fine arts:






Deretter kjørte bussen ei rute som gikk over Golden Gate, denne gangen ikke fult så tåkelagt som for to dager siden:


Her sees også en tåkelagt San Francisco i bakgrunnen:


Vi fikk også se mange kjempesøte typiske San Francisco gater:



Må nevne en negativ side av San Francisco, i bydelen Tenderloin kryr det av uteliggere, og tiggere var å se stort sett over alt i byen. Noen steder virket litt utrygt, men skulle i følge bussguiden være trygt så lenge man ikke gikk i I love San Francisco skjorte på nattes tid, jeg for min del hadde nok ikke gått i den bydelen alene uansett tid på døgnet. Den dagen vi dro så vi faktisk ei dame, uteligger, som hadde ei rotte som kjæledyr, rotta hang fast i armen hennes der hun liksom gikk på luftetur med den, noe så heselig, glad jeg satt trygt plassert i bilen akkurat da.

Så var vi klare for New York, byen jeg ALDRI skulle sette mine føtter i (samme som jeg sa om Thailand, Japan og Filipinene), men som jeg falt litt for allikevel :) Skal prøve å få ferdig to innlegg fra New York også før jeg avslutter bloggingen om USA turen vår, akkurat de siste dagene har bloggingen blitt veldig nedprioritert, jeg har jo allerede kommet hjem, så mye annet jeg bør gjøre :)

Ha en super torsdag alle sammen :)

Klem, Iren <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar