søndag 7. juli 2013

Alcatraz

Tirsdagen var det klart for tur ut til Alcatraz, fengselsøya ligger utrolig nærme "fastlandet" til San Francisco, så det var ikke lange båtturen over, men en kald båttur derimot.

Var heldigvis forberedt på at det kunne bli litt hustrig, så hadde pakket ned ekstra klær for San Francisco turen:


Her er selveste Alcatraz:


Her sees fengselet oppe i høyden, og den eneste piren nede ved kaien:


Etter å ha fått noen obligatoriske opplysninger av "øypatruljen" fikk vi utforske øya på egen hånd. Rune valgte å ta en guidet audio tur, mens Niklas og jeg surret rundt med kameraet istedet. Her er Niklas utenfor ei celle i A-blokka, det er en av de tre "milde" avdelingene:


Hver "gate" hadde tre høyder med fengselsceller:


Og, de var faktisk mer komfortable enn hva jeg hadde forventet. Leste også en liste av mange ting de kunne ha i cella, i listen var det også ei tegning om hvor og hvordan de forskjelligevtingene skulle plasseres, f. eks hvordan og hvilken side bøker skulle plasseres (fikk et max antall), og hvor skoene skulle stå under senga osv, absolutt alt hadde en fast plass:


Her er fengselets farligste rom, nemlig matsalen, der var kniver og diverse "farlige" redskaper lettere tilgjengelig. Denne salen var utstyrt med gassutløsere i tilfelle det skulle bli nødvendig, noe det aldri ble:


Her er kjøkkenet:


Nå er vi inne i D blokka, cellene der inne var de værste, her kunne man bli isolert til tider i mørke i opptil 19 dager. Denne cella Niklas står i har absolutt ingenting, tror kanskje det har vært et hull i gulvet, men litt usikker. I disse cellene ble man satt om man ikke fulgte vaktenes instruksjoner, eller skapte bråk blant medfanger, noen fanger fikk heldigvis unnslippe disse cellene:


Her ser dere at det er to dører inn til disse cellene:
 

Her er luftegården, der ble det spilt forskjellige spill, blant annet baseball:


Fra luftegården kunne vi se masse fugler, veldig mye fugleliv på Alcatraz:


I denne bygningen hadde fangevoktere og deres familier leiligheter. Akkurat den delen om familieliv på Alcatraz var det som sjokkerte meg mest, hadde aldri hatt nerver til å ha mine barn bare noen få meter unna nesten 300 fanger jeg iallefall. Men, før vi gikk runden på øya, fikk vi se en historisk film om den, der ble blant annet ett av barna som hadde bodd der intervjuet, og hun beskrev det som veldig idyllisk og rolig oppveskt:


Masse måser og måseunger rundt omkring:



 
Her venter vi på at båten skal hente oss:

 
Meg på Alcatraz Island:
 

Deretter dro vi tilbake til "fastlandet" og koste oss resten av dagen. Dagen etter tok vi en runde på Hop og hop on buss og fikk sett enda mer av San Francisco :)

Nå spørs det hvor mye mer jeg rekker å blogge før jeg reiser hjem, henger jo litt etter i blogginga nå, men får prøve å følge opp så fort jeg kan :) Reiser jo hjem allerede i morgen.....delte følelser angående det, gleder meg ubeskrivelig mye til å treffe Tony, men er trist å tenke på at jeg ikke reiser hjem til Korea også.....savner det landet mye allerede :(

Ha en fin dag alle sammen :)

Klem, Iren <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar