lørdag 6. juli 2013

Roadtrip

Søndagen pakket vi igjen kofferten, og cruiset med Mustangen til San Francisco. Vi hadde allerede bestemt oss tidligere for å kjøre den lengste, men fineste ruten, Pacific Coast Highway, og heller overnatte underveis. Kjente jeg ble litt småstressa av å ikke ha overnattingen underveis i boks, men ifølge Rune skulle ikke det bli noen problem, og det ble det heller ikke :)

Første etappen var fra Los Angeles til San Simeon (nord for Santa Maria), vi stoppet flere plasser underveis, det er så mye fint å se på denne ruten. Finest ble det lengere nord vi kom, og selv om det var mye fint å se langs kysten, var det nok dette synet som imponerte mest. Makan til finere åser skal man lete lenge etter.....eller, fikk se noen minstlike fine lengre nord på turen vår også:
 
 
Niklas var veldig tålmodig gutt, noe bilen kan ta æren for:

 
Solnedgang ved Morro bay:


Vi valgte å stoppe for natten et sted som heter San Simon, mest på grunn av at mørket begynte å komme, men også for at vi ville ta neste etappe av turen samlet. Etappen fra San Simon til Montery er nemlig kåret som en av de flotteste bilturene av National Geographic, noe jeg skjønte utrolig godt allerede tidlig i ruten :)

Første stopp vi hadde dag to var ett utkikkspunkt ved en strand med sykt mange elefant seler, det er nesten ikke til å tro hvor mange de var, minst 100 stykker lå og solte seg eller plasket i sjøen like ved:

 

På samme plass var det også masse ekorn som kunne bli litt for nærgående, de svirret rundt både oss og bilene, kjempesøte er de uansett :)
 
 
 
Willow creek:

 

Niklas og mamsen:


Mens vi var i Anaheim, fikk jeg en mail fra Tripavisor med de 10 flotteste strendene i USA, der var blant annet Pfieffer Beach i Big Sur nevnt, og det var den eneste plassen underveis jeg absolutt ville ha med meg. Ikke enkelt å finne fram, men et absolutt must å stoppe ved om noen tar turen, jeg viser gjerne vei :) .....i det minste kan jeg prøve å forklare, for denne stranden er det ingen skilting til, da noen mystiske lokale plukker ned veiskiltingen dit.....
 

Kan godt forstå at enkelte lokale kanskje vil holde denne fantastiske stranden for seg selv:

 
 
Stranden er vistnok enda penere når solen treffer sanden på en spesiell måte som gjør den lillafarget:
 



 
 Point Sur lighthouse i tåken:

 
 
Garrapata state park:


 
Sandstrand på den ene siden av veien, og sandbakker på den andre siden, vakkert:


Hvis jeg ikke husker helt feil, så er dette ved Wilder ranch park:
 
 
Veldig bratt, og i tillegg usikret ned til stranden:

 
 
Måtte krysse noen togskinner på veien over til utsiktsposten, da er det greit å ha en pappa som passer på om det er trygt å gå over:
 
 
Dette ble vårt siste stopp før vi omsider var framme i San Francisco:
 
 
Jeg kan med hånden på hjertet si at den siste etappen på turen vår er noe av det fineste jeg har opplevd, jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet for at jeg ba Rune stoppe hele tiden......Rakk jo ikke å kjøre mange kilometerne før han måtte kjøre tilsides igjen :) I tillegg til at det var vakkert å se på, hadde turen også mange gode luktopplevelser, det lukter masse furunål grønnsåpe innimellom, litt hytte og nyhogd ved luktet det også, deilige dufter :) Takk for at du valgte denne ruten kjærest :)

Nå er vi i New York, San Francisco er allerede unnagjort, kommer innlegg fra begge stedene etter hvert :)

Da er det natta her hos oss, Niklas storkoser seg og ser Baywatch Hawaii, ekstra stas når han kjenner igjen flere av stedene i serien :)

Ha en flott dag alle sammen :)

Klem, Iren <3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar