søndag 14. juli 2013

New York

4. juli tok vi fly fra San Francisco til New York, flyet vårt gikk fra San Francisco i tretiden, dermed gikk vi glipp av hele 4. julifeiringen, noe vi selvfølgelig ikke hadde tenkt på når vi satte opp reiseruta vår. Men, ingen sure miner, vi skulle jo til New York :)

Hotellet vi bodde på var et lite hotell midt i shoppinggata Fifth Avenue, rommene var bittesmå, og senga likeså, så vi måtte lage oss en flatseng som vi hadde ei natt hver på, tre netter, så ingen slapp unna :) Men, rommet var nesten verd det med tanke på beliggenhet, hotellet lå som sagt midt i shoppinggata, og hadde Empire State Building som en av nærmeste naboer.

Første dagen gikk vi til Central Park, på veien dit var fantastisk vakre St. Patrick's Cathedral, dessverre var katedralen under restaurering, men fikk sett masse fint der inne allikevel:

Etter å ha gått noen kvartaler i glo hete New York, kom vi endelig fram til Central Park:

Der leide vi sykkeltaxi en time, og fikk guidet omvisning:

"The Central Park Lake":

"Strawberry Fields" et område i Central Park dedikert til John Lennon:

På kvelden var det klart for utsikten fra 86. etg i Empire State Building:

Fikk også tatt bilde av den vakre bygningen fra bakkeplan på kveldstid:

Ble også en tur med Hop on Hop off i New York, her er vi ved Broadway, en folksom gate:

Bussen tok vi til 9/11 Memorial, der var det laget fine minneplasser for de omkomne der tårnene stod:

Niklas og Rune foran One World Trade Center, også kjent som Freedom Tower, med sine 541 meter er tårnet det tredje høyeste i verden:

Meg foran minneplassen for ett av tårnene:

One World Center, så stilig når skyene speiler seg i tårnet:

"Survivor Tree" var det eneste treet som overlevde angrepet, nå er det også plantet 120 hvite eiketrær på området:

Dagen etter var siste dag, flyet vårt gikk sent på kvelden, så vi rakk å gjøre en del før vi dro. Vi stod tidlig opp for å dra på båttur for å se New York by fra sjøsiden, samt å cruise rundt Frihetsgudinnen:

Ellis Island og "The Port Of New York":

Og endelig, Frihetsgudinnen:

Vi fikk dessverre ikke tak i billetter for å komme inn i kronen på statuen, men var uansett kjempefin å se på fra sjøs:

Kjekken:

Moi:

Så var reisen vår slutt for denne gang, vi har hatt en ubeskrivelig fin tur, og masse fine minner å ta med oss videre. Som dere ser, denne gutten er iallefall fornøyd :)

Nå er vi hjemme på Hitra, kom hjem for seks dager siden, veldig trist å tenke på at jeg ikke skal ned til Korea igjen, heldiggrisen Rune reiser allerede i morgen. Men, slik er det nå bare, kan ikke sitte hjemme å sutre av den grunn :) Vi  har jo masse å kose oss med her hjemme også, har allerede vært på hytta en tur, Niklas har også vært med mimmi på Gangåsvatnet, og vi har også fått lov til å låne Tinka (hunden til mamma og pappa), så Niklas er storfornøyd han :)

Da er USA bloggingen over, hva som ellers skjer med bloggen framover får vi se etterhvert :)

Ha en knalle fin søndag kjære trofaste lesere :)